وی ادامه داد: متقاضیان ورود به مدارس شاهد الزاما باید به سایت سجا به نشانی saja.medu.ir مراجعه کرده و بر اساس کد ملی و اطلاعات دریافتی، مرحله اول ثبتنام را انجام دهند و لذا تاکید می شود مراجعان قبل از دریافت کد رهگیری نباید از سایت خارج شوند زیرا اگر کد مذکور را دریافت نکنند ثبتنام آنها قطعی نخواهد بود.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: زمان ثبتنام مدارس شاهد از چهارم خرداد برای ورودی پایه اول ابتدایی آغاز شده و متعاقب آن دانش آموزان پایه هفتم از اول تا 16 تیرماه و پایه دهم نیز 5 تا 21 تیرماه میتوانند با مراجعه به سایت سجا ثبتنام کنند.
*محدودیتی برای ثبتنام در مدارس شاهد وجود ندارد
وی در پاسخ به سوالی در مورد شرایط دانش آموزان متقاضی خاطرنشان کرد: تمام دانشآموزانی که بر اساس شرایط قانونی، شرایط ورود به مدارس را دارند امکان ثبت نام در مدارس شاهد را دارند و هیچ منعی برای آنان وجود ندارد اما به لحاظ اولویتهای اعلام شده، افراد متناسب با اطلاعاتی که ارائه میدهند میتوانند در مدارس شاهد ثبتنام کنند.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران گفت: با توجه به ظرفیت مدارس شاهد، اولویت اول با فرزندان شاهد، جانبازان و ایثارگران است و در مرتبه بعد جامعه ایثارگری و سپس دانشآموزانی که به لحاظ فرهنگی، علمی و هنری و ورزشی دارای توانمندیهایی بودند و یا فرزندان خیران مدرسهساز میتوانند در اولویتهای بعدی قرار داشته باشند.
*تحصیل 380 هزار دانشآموز در مدارس شاهد
وی از فعالیت 1350 مدرسه شاهد در سطح کشور خبر داد و افزود: در این مدارس در سال تحصیلی جاری حدود 380 هزار دانشآموز مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 207 هزار دانشآموز معادل 60 درصد از جامعه شاهد و ایثارگری هستند و 40 درصد مابقی نیز غیر ایثارگر هستند.
مدیرکل امور شاهد و ایثار گران درباره اینکه در کلانشهرها محدوده جغرافیایی هم مطرح است؟ گفت: محدوده جغرافیایی وجود ندارد و اما اگر چیزی در این خصوص مطرح شود مربوط به سیاست استانها است، لذا امسال به طور خاص تمام مراحل ثبتنام بر عهده استان است وآنها نیز با توجه به سقف ورودی مدارس و کلاسها ثبتنام میکنند.
رزاقی تاکید کرد: کلاسها نباید بیش از 30 نفر دانشآموز داشته باشند، اما در موارد خاص میتوانند 1 یا 2 نفر به این آمار اضافه کنند.
*اجرای طرح پراکنده مدارس شاهد
وی در خصوص پراکندگی مدارس شاهد و همچنین وجود این نوع مدارس در مناطق محروم تصریح کرد: ایجاد مدارس شاهد بر اساس مطالبه استان و منطقه بوده و اینطور نبوده که بگوییم مدارس شاهد در مناطق محروم باشند لذا بر اساس درخواست ها مدارس شاهد در استانها و مناطق تاسیس شده است.
رزاقی ادامه داد: در مناطقی که مدارس شاهد وجود دارد اما آمار دانش آموزان کم است دانش آموزان در سایر مدارس عادی تقسیم میشوند که به آن طرح پراکندگی گفته می شود، البته اداره کل امور شاهد و ایثارگر موظف است با مساعدت بنیاد شهید نسبت به امر تحصیلی این افراد اقدام کند .
*اجرای طرح تدبیر و طرح تعالی در مدارس شاهد
وی با اشاره به اجرای سند تحول در مدارس شاهد اظهار کرد: از سال 95 بنا بر این شد که سند تحول به عنوان پایه در چهارچوب تمام برنامههای الزامی قرار بگیرد. ضمن پایبندی به تمام سیاستهای کلان وزارتخانه و ملزم بودن به رعایت آنها، طرح تدبیر را در دوران ابتدایی و طرح تعالی مدیریت در دوره متوسطه اول و دوم در تمامی مدارس شاهد کشور به عنوان دستورالعمل ویژه اعلام شد.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران اذعان کرد: برای اینکه مدارس شاهد با توجه به ویژگیهای قانونگذار در اساسنامهای که در سال 96 ابلاغ شد و اداره کل مدارس شاهد را موظف به استانداردسازی مدارس شاهد کرد فعالیت کنند، برنامههای این مدارس با محوریت سند تحول و برنامه تعالی در قالب شناسنامه مدارس شاهد ارائه و دورههای آموزشی مربوطه برای مدیران مدارس در سراسر کشور به صورت کارگاهی برگزار شد.
*پیشتازی مدارس شاهد در اجرای دستورالعملها
وی ادامه داد: در این کارگاهها نه تنها سند تحول ابلاغ شد بلکه به مرحله اجرا درآمد، در نتیجه مدارس شاهد در اجرای بسیاری از دستورالعملهایی که در وزارتخانه طراحی شده، پیشتاز هستند.
رزاقی در خصوص سیاست مهارتی شدن مدارس شاهد گفت: یکی از مواردی که در سال های اخیر به جد پیگیری شده این بوده که ایدهها ابتدا با مدیران مدارس در میان گذاشته شود، این ایدهها متناسب با مقتضیات استانها است، به همین دلیل در مدارس شاهد این امکان وجود دارد که موضوع مهارت آموزشی به عنوان شعار بلکه به عنوان یک جریان اجرایی شود.
*برگزاری دورههای آموزشی برای مدیران مدارس شاهد
وی ادامه داد: در دوره ابتدایی شاداب سازی مدارس از طریق مهارتآموزی در دستور کار قرار گرفت و به طور خاص امسال در دوره ابتدایی رویکرد بر این است که مهارتآموزی متناسب با یادگیری در مدارس شاهد انجام شود.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران اضافه کرد: همچنین در دوره متوسطه مهارتآموزی به عنوان رویکرد با دو جریان در دستور کار است؛ اول اینکه از کارگاهها در مدارس شاهد که همزمان با طرح ایران مهارت شد. دوم اینکه بحث ایجاد کاردانش ضمیمه در مدارس شاهد است که همچنان برای اجرا در این مدارس پی گیری می شود.
مدیر کل امور شاهد و ایثارگر وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی در خصوص تحصیل اتباع خارجی در مدارس شاهد گفت: بر اساس آخرین دستورالعمل، همه مدارس باید از فرزندان اتباع ثبتنام کنند و به طور طبیعی این مسئله شامل مدارس شاهد هم میشود ولی در این مدارس با توجه به اولویتها، این ثبتنامها انجام میشود.
*افزایش 20 درصدی شهریه مدارس شاهد
رزاقی در خصوص میزان شهریه در مدارس شاهد اظهار کرد: هر طرحی که قرار باشد در این مدارس اجرا شود باید ابتدا از طرف ستاد شاهد مصوب و به اداره کل امور شاهد و ایثارگران ابلاغ شود، هزینه کمک سرانه دانش آموزان شاهد را بنیاد شهید تقبل میکند، اما هزینه دانش آموزان آزاد را والدین پرداخت میکنند و امسال در حدود 20 درصد شهریه افزایش داشت.